zondag 7 april 2013

Van bloemen en regels

Corso 2013 komt er aan en ik begin weer aan mijn dagelijkse corsoblog. Corso 2013 staat, in ieder geval op dit moment (maar dat zal wel blijven), in het teken van bloemen en regels dus.

Het is een bijzonder voorjaar, zullen we maar zeggen. Op dit moment, 7 april en twee weken voor het corso, bloeit er nog nagenoeg niets in de Bollenstreek. Hier en daar een hoekje erg vroege tulpen met hier een daar een bloem. De narcissenvelden worden wat geel, maar dat zijn vaak nog maar de kleine potnarcissen tete-a-tete. En hyacinten bloeien nog nergens. Vanmorgen zag ik een hoekje waar wat waarschijnlijk blauw wordende hyacinten hun kopje uit de bladeren steken.
Dit zagen we drie weken geleden al aankomen, dus zijn we al gaan onderzoeken in Frankrijk wat daar de mogelijkheden zijn. Ik weet het, tijdens de presentatie-avond heb ik geroepen dat Frankrijk geen optie zou zijn voor een vroeg corso (in verband met de verplaatsing in 2014 vanwege Koningsdag). Maar dat was dus wanneer in een redelijk normaal jaar, met een redelijk vroeg corso, de hyacinten in Frankrijk al lang "weg" zijn op het moet dat we ze nodig hebben. En 2013 is dus geen normaal jaar (ook niet vanwege die regels, hoop ik, maar daar kom ik nog wel op).
Dus, onderzocht wat de mogelijkheden in Frankrijk zijn en gelukkig, daar ook erg laat en dus een optie om in Bretagne (het mooie plaatsje Plomeur) hyacinten te halen. In het paasweekend zouden de eerste mensen al gaan. Maar, nogmaals gezegd, ook in Frankrijk geen normaal jaar, want in het paasweekend waren ook de hyacinten in Frankrijk nog niet ver genoeg. Gelukkig overigens, want anders hadden we ze wel erg lang moeten bewaren. Vanmorgen, zondag, om 05.00 uur, zijn de drie mannen van de bloemencommissie vertrokken naar Plomeur waar ze eind van de middag aankwamen. Dit weekend zijn er ook wat handjes van de stekersvereniging uit De Zilk ter plaatse gekomen en komen er mensen uit Noordwijkerhout helpen, onder meer voor het mozaïekgebeuren aldaar. Verder wordt hulp geboden door Fransen. Ik heb er maar een foto bij gezet. Daaruit blijkt overigens niet dat het zo spannend is, want zo zie je de kratten ook in de cellen alhier staan. Maar er komt dus wel wat meer voor kijken. In een volgende weblog meer. En woensdag, tijdens de persconferentie proberen we een live verbinding met Frankrijk te krijgen.
In een volgend weblog (waarschijnlijk volgende weblogs) ook meer over de regels en alle (verkeers)maatregelen waar het corso in 2013 voor geplaatst wordt. En dan ga ik proberen niet te veel te mopperen, maar dat zal niet al te gemakkelijk zijn. Ik zal af en toe eens een voorbeeld geven van datgene waar we tegenaan lopen. En dan bouw ik op naar het verhaal dat, wanneer hier geen ommekeer in gevonden gaat worden, het steeds lastiger (en dat is dan een eufemisme) wordt om het corso nog te kunnen laten rijden. Ik ben, en met mij velen, veel meer bezig met dat soort aspecten dan met de bloemen (hoewel, misschien even niet het goede voorbeeld) en echte corso-aangelegenheden.
Oh ja, ik zou een voorbeeld geven en volsta daar dan voor deze eerste keer mee. Je weet (waarschijnlijk inmiddels) dat we een (1) vergunning krijgen voor de gehele Bollenstreek. Dat is heel mooi. En daar zit dan een veiligheidsplan en een multidisciplinair coördinatieplan bij van circa 4,5 cm. Een onderdeel is hoe om te gaan met die grote hoeveelheid touringcars die de Bollenstreek op beide corsodagen aan doen. Goed ideetje, we geven ze allemaal een flyer met parkeerplaatsen, goede uitkijkpunten, tijdschema en meer van dat soort zaken. Die flyer gebruiken we dan misschien nog wat meer. Heel aardig bedacht, maar vervolgens wel onderdeel geworden van het multidisciplinair coördinatieplan en daarmee van de vergunning. En daar komt ie. Krijgen we op een gegeven ogenblik een berichtje als volgt: Jullie denken er toch wel aan om een vergunning aan te vragen om die flyers uit te kunnen delen. Wat! Het staat toch al in de vergunning? Ik zeg niets meer.

Afgelopen donderdag is het laswerk (de bouw dus) van de laatste praalwagen afgerond. Ook spannend, want de laatste deelnemer meldde zich pas drie weken geleden. Maar dat soort dingen kunnen we, met een behoorlijke inspanning, dus best wel. Wij zijn namelijk van het corso bouwen en laten rijden.

Geen opmerkingen: