vrijdag 19 april 2013

Af

Klaar voor de start? Af!
Het is vrijdagmiddag en alle praalwagens zijn klaar/af. Met drie was het nog (erg) spannend, want die kwamen de donderdagnacht niet compleet door. Daar moest vrijdagochtend nog behoorlijk wat werk aan verricht worden. Alle drie de groepen echter zeiden vol vertrouwen: Dat gaat lukken. En het lukt (met eentje ongeveer een half uur voordat we naar buiten zijn gaan rijden). En wat een mooi corso staat er weer. Het mooiste corso ooit (uiteraard, of zei ik de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde? Maar dit keer is het weer zo). Het was spannend en we moesten creatief zijn, vooral met bloemen, maar ook met veel andere zaken. En we zijn bijzonder creatief. Denk daarbij zeker aan de stekersverenigingen en hun coördinatoren. Zij doen steeds meer mee in het bedenken van oplossingen en verbeteringen. Zoals het corso niet meer slechts van A naar B rijdt en veel meer betekent, doet een stekersvereniging allang niet meer alleen maar het op de praalwagens prikken van veel hyacinten en andere bloemen (narcissen en tulpen). Het is een "totaalconcept".
Een hele klus hoor, zo'n praalwagen
Daar gaan we dan zo ook mee om. Ook met het beoordelen van alle praalwagens. Dit jaar gaat de jurering wat anders dan anders. Hadden we vroeger 2 prijzen plus de bekroning tot stekersvereniging van het jaar, we voegen dat nu samen. Dus naast de beoordeling van het werk en de kwaliteit, neemt de jury mee hoe dat is gedaan, hoe wordt gewerkt, hoe wordt mee gedacht. Maar eveneens gaan we breder dan alleen het in de hal beoordelen van de praalwagens. Alles wordt buiten ook nog een keer beoordeeld en zelfs nog een keer, rijdend met de figuranten er op. Voor de juryleden zo dus een heel klusje geworden. De bekendmaking van de prijzen gebeurt tijdens de opening in Noordwijk, dan worden ook alle prijsborden op de praalwagens (en luxe wagens) geplaatst. De echte prijsuitreiking is tijdens het bedankfeest, half mei.
Ook de luxe wagens zijn inmiddels beoordeeld, daar is de uitslag wel al bekend, vanavond in Noordwijk bekendmaking. Overigens, eerder al gezegd, ook daar zitten echt plaatjes van voertuigen bij, de jury had het niet gemakkelijk.
In slagorde, de corsoscooters

En dan gaan we nu rijden, de praalwagens zijn naar buiten, hebben een lekker douche gekregen (omdat het toch niet gaat regenen). En het multidisciplinair coördinatieplan testen. Aan de voorbereidingen ligt het niet. Vandaag de gehele dag allerlei betrokkenen bij dat deel van het corso over de vloer gehad. In de kantoren van de corso-opbouwhallen zijn diverse ruimten ingericht om van daaruit alles aan te sturen, ik noem het uiteraard geen crisiscentrum, maar meer een zenuwcentrum. Veel vrijwillige verkeersregelaars kwamen al even langs om geïnstrueerd te worden, de materialen te checken en te testen, ook goed voorbereid dus.

En laten we dan straks (neen, eigenlijk het gehele weekend) gewoon lekker genieten van een supermooi corso, dat van 2013. Die 13 slaat echt nergens op, is gewoon maar een getal.
Hier valt het dan nog wel mee (op dit moment)

Geen opmerkingen: