dinsdag 14 april 2015

Media-aandacht

Vandaag de traditionele persconferentie van het Bloemencorso. Daar je bij tradities altijd goed moet kijken of ze nog passen bij het doel, ga ik daar volgend jaar w.s. toch iets anders mee om. Maar voor dit jaar was het weer een heel aardige bijeenkomst, waarbij we nog een aantal aspecten rondom het corso over het voetlicht hebben kunnen brengen. En ook vertegenwoordigers van alle corso-gemeenten en Keukenhof hebben nog even aangestipt wat het corso voor hen betekent en aan mogelijkheden biedt. Dat even was bij de een overigens letterlijk en bij de ander wat ruimer.

Normaal kijk ik niet zo streng
De dag begon direct al met veel mediageweld, ook voor mijzelf. Zoals gemeld ben ik maandag geïnterviewd door die grote landelijke ochtendkrant en was daar ook een mooie foto bij gemaakt. Met dat laatste te beginnen. De fotograaf heeft er heel veel geschoten, maar toch vooral vanuit de zelfde pose. Hij wilde er echter een bepaalde gelaatsuitdrukking bij, passend bij het artikel. Nu kijk ik meestal wel behoorlijk vrolijk, zeker op foto’s dus hij bleef maar knippen totdat er een wat “sombere” uit kwam. Want het artikel zelf had wel een wat sombere teneur. Ook al heb ik de journalist telkenmale aangegeven dat er op het gebied van de regeltjes (want daar ging het artikel voornamelijk over) wel een en ander te wensen heb en me ook wel eens verwonder, eufemistisch gezegd, is het zeker geen kommer en kwel, integendeel. De kop van het artikel deed daarbij het ergste vermoeden, doch gelukkig was het artikel wel ietsje genuanceerder. Want natuurlijk is het soms vreemd wat er gebeurt en natuurlijk hebben we daardoor best wel financiële uitdagingen te overwinnen, maar het lukt juist om met de inzet van velen om steeds meer te tackelen. Er komt op steeds creatievere manieren geld binnen (ik vertelde al over de bedrijfsvrienden), maar ook weten we ook de regelgeving regelmatig tot behapbare proporties terug te brengen. En ja, wanneer we na de vergunningverstrekking onverwacht nog een aanvullende lijst van 14 regels krijgen waaraan de praalwagens moeten gaan voldoen, dan ga je toch wel weer wat somberder kijken. Laten we daarom dan maar het aantal geschoten foto’s beschouwen als teken dat er altijd wel wat is, maar toch veel ook goed gaat.
Volop aan het koppen, mooie kleuren
Zo’n artikel in de Telegraaf (want dat was de krant natuurlijk) maakt wel veel los en daar maak ik dan wel weer dankbaar gebruik van. Om mijn verhaal, met de juiste nuance, ook op andere plekken te vertellen. Werd vandaag door diverse radioprogramma’s rechtstreeks in de uitzending gevraagd om ons verhaal te doen. En ja, dan gaat het voor de nachtrust ook wel eens mis. Voor ik er erg in had, zei ik Ja tegen een verzoek om om 03.45 uur (ja, je leest het goed) live op de radio nogmaals dat verhaal te doen.
De persconferentie. Met nieuwtjes en vernieuwtjes. Zo wist de wethouder van Teylingen te vertellen dat de eerste steek, waarmee het corso echt begint (net als bij de 1e paal of 1e steen…) dit jaar gezet gaat worden door Johan Vlemmix. Zal wel iets met Koninkrijk te maken hebben. In Voorhout ook weer het gigantische kindercorso voorafgaand aan het gigantische bloemencorso.
In Noordwijkerhout in het corsoweekend een optreden van Sophie Warmerdam met nummers uit mijn favoriete musical De zwarte tulp. Sophie zingt met haar band tijdens de officiële opening ook nog voor de genodigden de mooie Ode van de Bollenstreek.
Een deel van de schutterij
Meer muzieknieuws is dat de wereldbefaamde oranje band Kleintje Pils de gehele zaterdag meerijdt en –speelt in het corso. Ook de Duitse Blaskapelle Feldmoching uit München doet de gehele tocht mee. En in Haarlem de Schutterij 't Zandakker Gilde Sint Jan uit Venray. Onze wens en doel de muziek te opwaarderen begint heel goed uit te komen.

Oh ja, ik zou natuurlijk ook nog het aantal met de belactie geworven vrienden melden. We hadden vanuit vorig jaar 57 betalende vrienden, de prominenten bracht afgelopen vrijdag en de dagen daarna er 135 extra binnen (en inmiddels is er al weer een aan toegevoegd, dus still counting). Ik vind dat een supergoed resultaat en ook een goed bewijs dat het bedrijfsleven hevig betrokken is bij het bloemencorso van de Bollenstreek.



Geen opmerkingen: