zaterdag 14 april 2012

Verkeer en meer

Beetje hectisch en druk
Al vaker is er gesproken en geschreven over alle (wijzigingen op het vlak van de) verkeers-maatregelen en zo. Dat komt omdat er nog wel wat over te melden is. Nu er gisteren en vandaag al zo'n 30 gele corsoborden zijn geplaatst, misschien het moment om er nog een keer bij stil te staan.
Want ondanks alle voorbereidingen en dikke plannen komen er dan toch dertig borden te staan die nu niet direct het gewenste effect hebben gehad. Of het moet zijn dat we er veel reacties op wilden hebben. Die zijn in ieder geval wel gekomen. En de reactie van de plaatser daarop was dan weer: "Ja ik moest borden maken en dacht laat ik er maar op zetten dat vanwege het corso de weg(en) afgesloten is van 10.00 tot 16.00 uur". Dus dik gedetailleerd plan of niet, alles over een kam. We gaan nog wel eens evalueren hoe dat dan weer komt, voor dit moment hebben we gezegd dat de borden onklaar moeten worden gemaakt en snel worden vervangen door een bord met de tekst: Vanwege het bloemencorso is op deze weg op 20 en 21 april verkeershinder te verwachten.
En dan zijn we dus ruim een jaar bezig geweest met het veiligheidsplan en multidisciplinair coördinatieplan. Dat allemaal in de regio Holland Midden, waar de Bollenstreek in valt. Vrijdag kreeg ik het plan uit de regio Kennemerland (voor het Bennebroek Haarlem deel) onder ogen en wat een verademing. Voor die tijd hebben we daar niet zo veel mee te maken gehad en er wordt (toch) een goed leesbaar plan voorgelegde, met een goede verdeling van verantwoordelijkheden en niet ingewikkelder dan noodzakelijk. Ook een puntje voor de evaluatie.
Al eerder heb ik gemeld dat we helemaal niet van die principiële bezwaren hebben tegen het feit dat we meer zelf moeten doen, maar doe dat dan op basis van praktischere voorschriften en op de wijze zoals je dat zelf ook altijd hebt gedaan. Dus dat herhaal ik dan maar niet nog een keer. Vandaag sprak ik de vrijwillige "coördinator vrijwillige verkeers- en evenementenregelaars" (je zult dat toch maar op je visitekaartje mogen zetten), die de uitdagende klus heeft om al die verkeersregelaars en evenementenregelaars te coördineren. Hij is nog steeds druk bezig met alle organisatie op dat vlak en het gaat hem lukken. Telkens druppelen er nog vrijwilligers binnen, tot en met een notaris uit een Bollenstreek gemeente die zich beschikbaar stelt en ook nog zo'n 5-10 andere regelaars regelt. Oh ja, notarissen zijn natuurlijk regelaars. Woensdagavond 18 april om 19.30 uur is de opleiding voor al die regelaars, wordt wel een leuke bijeenkomst, 80-100 man en vrouw in een zaal armbewegingen maken.
Het lijkt overigens misschien dat dit allemaal alleen maar over de verkeersregelaars gaat, maar multidisciplinair wil zeggen dat het met veel disciplines te maken heeft. Zaken als de bereikbaarheid tijdens het corso voor brandweer en ambulance wordt geregeld, de inzet van EHBO-ers langs de route, de bereikbaarheid van de Bollenstreek al vanaf de grote snelwegen, etc. Het is natuurlijk ook wel een beetje complex, door die enorme mensenmassa die er op de been wordt gebracht.

Bijvoorbeeld het Openbaar Vervoer, ook zo'n partij die de effecten merkt.
Vandaag het resultaat gezien van de plannen die Connexxion heeft gemaakt. Geen onderdeel van het MDCP (afkorting van mij van het Multidisciplinair coördinatieplan!), maar kan het volgend jaar best worden. Best een uitdaging voor Connexxion, want aan de ene kant zetten we de streek een groot deel van de dag dicht (nee, niet van 10.00 tot 16.00 uur!), aan de andere kant komen er wel heel veel mensen ook met het OV naar de Bollenstreek toe. Dus routes verleggen, poosje zelfs stilleggen, maar ook extra bussen gebruiken voor de aanvoer en achter de hand houden voor de afvoer. Vorig jaar hier en daar wat problematisch, dit jaar hopelijk beter, we hebben er in ieder geval met hen ook de nodige tijd aan besteed.

De route in Noordwijk is wat aangepast (tja, nog even snel wat in de diverse plannen veranderen). Heeft te maken met de vorst. Ja, maar dan de vorst in de winter, waardoor werkzaamheden toen wat zijn vertraagd en een deel van de gewone route dus nog niet klaar is.
Enne, weer veel bloemen de cel ingekregen, was er goed weer voor. De eerste narcissen staan er nu ook. Vroeg genoeg, want die zijn wat minder houdbaar, maar ze moesten er echt af.

1 opmerking:

Anoniem zei

Maak je dit jaar goede plannen met Connexxion, krijgt concurrent Arriva misschien de concessie van de provincie. Kan je volgend jaar weer opnieuw beginnen...