maandag 26 april 2010

Dit was 2010

Het zit er weer op, het belangrijkste evenement voor de Bollenstreek, van wereldformaat. Als je ziet waar alle mensen vandaan komen, echt van wereldformaat. Uit veel landen heb ik mensen gesproken (en gezien en gehoord). Het bevestigt nogmaals hoe belangrijk de bollen zijn voor de Bollenstreek en het toerisme, de economie krijgt er een oppepper van. Gelukkig beseffen we ons dat steeds meer, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven, die toch steeds meer moeten/willen/kunnen samenwerken.

En dat dan, ik wil het nog een keer herhalen, met zoveel inzet van Bollenstrekers, vrijwilligers en mensen die het doen voor hun vereniging, dan dus ook weer vrijwillig. BTW (by the way), we hebben het veel over alle handjes van de stekers die al die bloemen er op zetten, maar het aantal vrijwlligers dat anderszins bezig is met het corso is ook fors. Zo delen we dus op zaterdag tijdens de lunch in de Bernardus en het avondeten in het Ford-museum ongeveer 300 maaltijden uit.

In Haarlem ging het ook goed, ook daar was het lekker weer, hoewel iets minder dan voorspeld. Het werd wat somberder, de lucht betrok wat en zelfs een drupje aan het eind van de dag. Maar dat drukte de pret niet, de verwachte mensenmassa was er ook echt. Het staand corso dient dus ook een doel. We hebben het meestal alleen over de (vrijdagavond en) zaterdag, maar de zondag pleziert (heel) veel mensen. In de ochtend fietste ik nog evn een rondje (doe ik elke zondag) en bij mijn bijtankplaats hoorde ik mensen al over het bloemencorso in Haarlem praten. Deed me goed.

We kregen nog een foto van de reparatie-activiteiten bij de Bernardus (foto: C. de Jong). Ik heb nog niet gemeld dat een van de praalwagens (Turkse dans) in Voorhout door zijn hoeven ging. Iets met de as. Vandaar dat op het laatste stukje in Sassenheim er een lange tussenpauze was. De wagen, eerst provisorisch gerepareerd, is vervolgens gesleept naar de Bernardus en werd daar met man en macht door de mensen van Agro Techniek hersteld. Dat lukte en hij kwam zelfs weer op zijn eigen plek terug in de stoet. Heel leuk en goed om te zien dat zoiets dan lukt, met lasmachines en blusapparaat, een krik en veel entousiasme en zweet.


We gaan nagenieten, evalueren en het volgende corso voorbereiden. Dat rijdt lekker vroeg op 16 april 2011 en het thema is MUSICAL PARADE.

Geen opmerkingen: