vrijdag 18 april 2008

Media en toekomst

Zo in de laatste dagen voor de laatste week zijn we heel druk bezig met de media. Veel schrijvende pers is bezig met artikelen die in de corsoweek worden geplaatst. Vaak is er sprake van specials en de goede samenwerking met het Leidsch/Haarlems Dagblad, die moet leiden tot een UIT bijlage die grotendeels in het teken staat van het corso, vraagt veel aandacht. Ook zijn we veel tijd bezig met de voorbereidingen van de zendende media. Komend weekend geef ik al diverse radio interviews, Omroep West besteedt zowel via Radio West als TV West veel tijd aan het corso en de vele buitenlandse TV teams melden zich om straks leuke reportages van de opbouw en het corso zelf te maken. Dus naast die vele kijkers langs de kant ook veel kijkers via de ether.

Naast dat we natuurlijk heel druk bezig zijn met het voorbereiden en straks bouwen van het 61e corso, besteden we ook nog tijd aan hoe het corso er in de toekomst uit moet zien. Al wat langer denken we daarover na in het project Praalwagen van de toekomst. Dat heeft er toe geleid dat we direct na het corso opdracht zullen geven om een prototype van een nieuw onderstel te bouwen. Dat prototype, waarbij de tractoren vervangen zullen worden door een eigen aandrijving met een generator, zal hopelijk in het corso van onze collega's in Rijnsburg kunnen proefdraaien. Ten behoeve hiervan wordt een van de praalwagens volgende week zelfs gewogen. Een van de bouwers heeft daar zelfs een leuke wedstrijd aan verbonden: Raad hoeveel deze praalwagen weegt.

En ook hebben we vandaag bezoek gehad van een Belgisch bedrijf dat zich bezig houdt met praalwagenbouw. Een heel ander soort praalwagens, dat wel, maar tijdens het gesprek kwam al snel op tafel dat zij best in staat zullen zijn om praalwagens te bouwen die "half af" zijn. Want, zij maken praalwagens in schitterende kleuren en zeer gedetailleerd. Voor ons is het voldoende dat ze wit of grijs of geel zijn en de detaillering maken we juist met de bloemen. Ze hebben geïnteresseerd rondgelopen, gefotografeerd en (al) nagedacht. We hebben afgesproken dat zij na het corso met ideeën komen over een mogelijke samenwerking. Ik ben zeer benieuwd.

Tot slot over vandaag. De Efteling meldde zich, beetje laat, om te kijken of we nog wat zaken samen zouden kunnen oppakken. Beetje laat dus, maar wel een leuke gelegenheid. En wij kunnen best snel reageren op leuke voorstellen. Dus onze mensen hebben vandaag al wat ideetjes uitgewerkt en gaan met De Efteling aan de slag om te kijken waar we elkaar kunnen vinden. Donderdag weten we het.

Morgen worden de tractoren ondergebouwd. Altijd spectaculair, als je de praalwagens tussen twee heftrucks ziet bungelen om daarna de ondergereden tractor op te eten. Net zoals het spectaculair is om 17 van die oude oranje Fiats (ze komen uit de 70-er jaren) op een rijtje ziet staan.

Geen opmerkingen: