zondag 17 april 2011

Enerverend


Het rijden van het corso zit er op, zondag kunnen de vele bezoekers in Haarlem nog genieten van de mooie praalwagens op en rond de Grote Markt, met een heel leuk programma.




Er is een mooi corso neergezet, het mooiste van de 64 edities. Maar dat zeggen we elk jaar geloof ik. Het was echt een mooi corso, mede door het leuke thema en de goede bloemen. De weergoden lieten het zaterdag een klein beetje afweten, want het was toch frissig en het zonnetje was wat verstoppertje aan het spelen. Zelfs een buitje op het moment dat het corso in Lisse was. En daar was ie nogal wat lang.

Op het Vierkant was het al dringen geblazen, vanwege de drukte, maar het succes van de Keukenhof Corsoboulevard, voor de derde keer op rij de naam van de Westleijke randweg in de corsoweek, speelde ons parten. Veel mensen, te veel mensen, waardoor er eerst geregeld moest worden dat men het corso doorgang wilde (!) geven. En daar ging wat tijd overheen, dat leverde vertraging op.


Altijd is er wel wat met de techniek, vorig jaar enkele lekke banden en iets met een as, wat snel te verhelpen was. Dit jaar andere zaken met meer impact en dan nog in combinatie met de drukte in Lisse. Zo zelfs dat een praalwagen van Lisse tot Haarlem een beetje hulp kreeg van de sleeptractor. En van een ander (Soldaat van Oranje) het voorste gedeelte dat het begaf en achter moest blijven in Lisse. En dan hadden we de vleugels er al afgelaten, zodat die niet tussen een viaduct zouden blijven steken. Zelfs een heel nieuwe auto, een Opel Corsa, moest het afleggen tegen de 45 jaar oude 2CV, besteleend. Die laatste kwam na vrijdag op weg geholpen te zijn, moeiteloos in Haarlem, de eerste redde het tot in Lisse en daarna niet meer.



Allemaal op zich niet heel erg, maar het leverde wel een vertraging op, waardoor de mensen in Hillegom lang moesten wachte. Om iedereen in het Ford museum toch de tijd voor het eten te gunnen, hebben we daar wel wat ingelopen, maar besloten we toch een half uur later weg te gaan, dus later in Haarlem aan te komen.

In deze tijd van moderne communicatie (in 2012 gaan we daar nog wat mee doen, maar dat komt), gaan we bedenken hoe we de mensen op de hoogte kunnen stelllen van dit soort zaken. Haarlem 105 heeft snel gereageerd en op ons verzoek in de uitzending gemeld van de vertraging. Zelf denk ik om een soort "verwachte doorkomsttijd auto" te introduceren. Iets voor 2012.




Verder ging het goed. Leuke start op de Boulevard, met de Chinese ambassadeur. Hij hield een kort praatje, althans kennelijk voor zijn begrip. Druk op de boulevard. Ook druk in Voorhout waar ZKH prins Pieter Christiaan op de tribune met zijn dochter Emma van het corso genoot. In Sassenheim veel mensen langs de stilstaande wagens. Lisse genoeg over gehad, maar nogmaals herhaald dat het er heel erg veel druk was. In Hillegom, om eerlijk te blijven, kunnen merken dat we te lang weg bleven. En in Haarlem altijd leuke enthousiaste mensen die het zeer waarderen dat we uit de Bollenstreek weer iets moois in Haarlem neer mogen zetten.



Het gaat ons natuurlijk om de mensen die komen en kijken (en de gemeenschapszin bij de opbouw), maar blij met alle media aandacht zijn we ook. Van omroep MAX was het bekend dat deze het corso gaat uitzenden op 25 april, maar andere landelijke media weten het corso ook te vinden. Zoals het NOS 8 uur journaal leuk item, RTL 4 nieuws aandacht, fotoreportage op iTelegraaf, Madiwodovrijdag show (en Filomon) erbij (maar wellicht een beetje voor Chantal Janzen) en noem maar op. Het feit dat ik de andere media niet noem, komt doordat dat er zo veel zijn. En ook daarmee zijn wij verschrikkelijk blij. Apart dan toch even de teruggekeerde corsospecial van het Leidsch Dagblad.



Het was, om af te ronden, het eerste jaar dat we met een totaalplan (van hoeveel pagina's ook alweer?) werkten. Ook dat gaan we evalueren, want daarmee is een belangrijke stap gezet. Maar ook geeft dat nog veel bespreekpunten, vooral ook over taak- en verantwoordelijkheidsverdeling. De helikopter bijvoorbeeld zal ongetwijfeld veel bijgedragen hebben, maar was lastig. Voor de mensen, vanwege de verstoringen, maar ook voor organisatoren en betrokkenen aan de grond. Die laatste kunnen voor een deel toch beter beoordelen wat er gaande is, dan mensen op grote hoogte.

En, tot slot, of de verplicht gestelde professionele (en dus kostbare) verkeersregelaars nu zoveel meer en beter werk hebben geleverd dan de vrijwillige verkeersregelaars die ook hadden gekund, ook daar wil ik het graag over hebben.



We hebben in het corsoweekend een miljoen mensen heel veel plezier kunnen laten beleven. En volgend jaar gaat dat nog beter.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Leo,

Het was inderdaad een prachtig corso, maar ik heb toch wel heel erg de muziekbands gemist. Ik begrijp, dat het thema van dit jaar daar debet aan was, maar ik weet zeker, dat er toch wel iets voor bedacht had kunnen worden, b.v. tussen de praalwagens, 2 luxe wagens plannen, en tussen de luxe wagens een band.
Volgend jaar weer graag terug in de planning!

Anoniem zei

Mooi om te zien, op de foto's, op tv ben ik afgehaakt vanwege de tenenkrommende "muziek".
Het leek verdorie wel een verkapte karnavalsoptocht en dat is toch niet de bedoeling denk ik!
Kom op mensen, volgend jaar weer de korpsen (die zijn er genoeg) voor de muzikale omlijsting, dat is een oude traditie en hou die asjeblieft in ere, er is al zoveel om zeep geholpen in ons landje!