maandag 18 april 2011

Op naar 2012, nummer 65

Het zit er nu echt op, het 64ste corso kan in de boeken. De praalwagens staan op hun laatste rustplaats, de Extran hallen te Haarlem en worden daar ontmanteld (ook wel genoemd: gesloopt). Het was druk in Haarlem, drukker dan andere jaren volgens de deskundigen. Daar helpt het weer aan mee, want was het zaterdagmiddag vooral in Lisse/Hillegom even een moment koud en nat, in Haarlem begon de dag stalend en eigenlijk bleef dat de hele dag zo, met ietwat wind. De move met het plaatsen van de praalwagens in het echte centrum, dus de Grote Markt en de omliggende straten, is een goede geweest. Je kon er over de hoofden lopen. En de koppeling aan het thema Musical Parade door middel van een podium met musicalmuzikanten was perfect. Volgend jaar rijden we er weer graag naar toe. Bij dit corso hoorde ook een bijzondere deelnemer, de kunstenaar Roel van Timmeren uit Amsterdam. In de opbouwhal zijn voor zijn project in Amsterdam 5 tenten gebouwd, met witte hyacinten, rode Andreaskruisen van tulpen en, door Wit Russische dames, geregen scheerlijnen van hyacintenkelken. De tenten zijn tentoongesteld bij het beeld van Berlage. We konden er uiteraard niet naar toe (iets met een corso in de Bollenstreek) maar ik krijg teruggemeld dat het ook daar succesvol was. Mensen roken de tenten al van verre en dat in de grote stad. Het geheel blijft nog enige tijd staan om de vergankelijkheid van het leven te demonstreren, althans dat hoorde ik. Leuk en apart om op deze wijze op een andere manier met ons fenomeen bezig geweest te zijn. De uitslagen van de jureringen staan inmiddels op de website, graag verwijs ik daar naar. Twee prijzen zitten nog in de pijplijn en wel De stekersvereniging van het Jaar, de geuzentitel voor de stekers, waarbij het hele skala van aspecten die van belang zijn voor de totstandkoming van een mooi product een rol speelt. Saamhorigheid, betrokkenheid, kwaliteit van werken, voorbereiding, etc. Er is nu een element aan toegevoegd: hoe ziet de praalwagen er uit in de corsostoet. Daarom maken we de winnaar bekend op de medewerkersmiddag op 14 mei. Spannend. We gaan evalueren, zijn er eigenlijk al mee begonnen. Dat doen we natuurlijk elk jaar, heel gedegen, om idee├źn te krijgen voor verbeteringen, om de draaiboeken aan te scherpen, om de reacties te verwerken, om te leren. Dit jaar komt daar natuurlijk bij dat we na gaan denken hoe het met die ene vergunning is gelopen en het veiligheidsplan van .. bladzijden. Dan uiteraard om wat we er mee bereikt hebben, niet vanwege het hebben van die ene vergunning en het plan. En hoe het met de muziek is uitgepakt, hoe met de drukte om te gaan, mijn idee van de "verwachte corsodoorkomsttijd auto" oftewel de communicatie. En dan zijn we bij mijn afsluitende zin. In 2012 wordt het corso gebouwd op 18 en 19 april, rijdt het op 20 april verlicht door Noordwijkerhout en op 21 april zijn 40 kilometer lange route van Noordwijk naar Haarlem. Het thema is dan COMMUNICATIE.

Geen opmerkingen: