maandag 27 april 2009

Tot slot

Het zit er op, een succesvolle en drukke corsoweek en corsoweekend zijn achter de rug. In Haarlem kwam het zondag vanwege het weer wat laat op gang. De regen hield veel mensen lang(er) thuis. Nadat het droog werd, de lucht opklaarde en het best nog aangenaam werd, kwam ook de mensenmenigte op gang. En dat betekende weer dat het later op de middag heerlijk druk was en de terrassen en kraampjes tot het eind aan toe goede zaken deden. Bij het opbreken van de Corso Boulevard (ook wel Gedempte Oude Gracht genaamd) liepen er nog veel mensen rond.
Rond zeven uur 's avonds kwamen onze mensen weer, de praalwagens weghalen en naar het sloopterrein brengen. Ja, slopen, want vanaf maandag worden alle opbouwen van de onderstellen afgehaald en naar de vuilverwerking gebracht. Paar dagen werk en dan gaan de onderstellen weer terug naar Hillegom, in de opslag. Het nieuwe onderstel gaat de evaluatie in en we gaan kijken wat we met en van dit prototype hebben geleerd, wat er aan verbeterd kan worden en hoe we er nu mee verder gaan. Gaan we er nog een aantal maken, hoeveel, op welke manier en hoe krijgen we ze gefinancierd?

Over de centen dan even, het schooien gaat steeds beter. De aankondiging met de lokale speakers is echt succesvol, ook leren de mensen steeds nadrukkelijk wat de bedoeling is. De 'omzet' van het schooien is weer zo'n 10 % hoger. Een bedrag dat we via subsidies niet zo snel (extra) binnen halen (met een knipoog naar enkele lokale politici).

Keukenhof had trouwens een succesvolle zaterdag, niet alleen bij de Keukenhof Corso Boulevard (voorheen Westelijke Randweg). Ik hoorde zondag dat men op de corsozaterdag het grootse aantal bezoekers op een (1) dag ooit binnen had. Ik hoorde overigens ook dat het veel zat was. Dus Keukenhof deed goede zaken, ook de ondernemers, de horeca en anderszins deden goede zaken. Belangrijke spin off.

Waar het ook goed ging, was bij de hulpverlening. De ambulancediensten hadden besloten (we wisten er overigens niets van) ambulancebikers (op diverse delen in het traject zelfs vergezeld van een echte ambulance) in te zetten om snel ter plekke te kunnen zijn in geval van calamiteiten. Dat werkte, want er waren er enkele, bij een miljoen bezoekers ook niet zo vreemd. Met name in Bennebroek was men razendsnel bij de calamiteit (de calamiteit waardoor we stil gezet werden en de stoet een half uur vertraagde), wist men de betrokken man snel te helpen. Goede zaak. Volgend jaar maar weer doen en dan gedurende het gehele traject. Net zoals wij onze bikers volgend jaar weer gaan inzetten en waarschijnlijk zelfs enkele meer. Ook dat werkte goed.

Tot slot dus. Ik sprak zaterdagavond in Haarlem de ambassadeur van Azerbeidjan, die erg enthousiast was over het corso. Wellicht zo enthousiast dat zijn land volgend jaar mee gaat doen met het 63e corso van de Bollenstreek, dat rijdt op (23 en) 24 april met als titel: REIS DOOR EUROPA.

Geen opmerkingen: