Het was zoals gezegd een superdag. Wanneer we weer zouden kunnen bestellen (ik zeg wel eens dat ik dat kan en doe, gelet op het resultaat de afgelopen jaren, maar ...), dan zouden we het precies zo bestellen als het zaterdag was. Zonnig, droog, weinig wind (niet altijd) en voor mens en bloem ideale temperatuur. Voor de mens had het wellicht warmer gekund, voor de bloem nog frisser, dus uiteindelijk ideaal.
Een van de praalwagens op de boulevard |
In Voorhout was te merken dat de lijn Haarlem - Leiden er uit lag, want we werden slechts twee keer opgehouden door de wel rijdende (corso)trein Voorhout - Leiden. Toch maar even kijken hoe we dat volgend jaar kunnen doen, want andere jaren was het oponthoud 6 tot 8 maal en dat merk je wel (understatement). Dus we kwamen op tijd en redelijk bij elkaar in Sassenheim aan alwaar je over de hoofden kon lopen (beetje lastig voor de mensen om dan naar de Bernardus te komen om te eten ...). Alom overigens complimenten voor de praalwagens en wat "we" er van hadden weten te maken. En ook voor de bloemen die zich wonderwel goed zijn blijven houden. Zelfs bij de tulpen, het viel nog best wel mee.
Op weg naar Lisse begonnen we ons wat zorgen te maken. Al de gehele dag waarschuwingen op de radio en anderszins dat het verkeer erg druk aan het worden was en veel (aanvoer)wegen druk waren, dicht kwamen te staan en het een uitdaging was om op tijd in de Bollenstreek en bij Keukenhof te komen. We zullen dit maar moeten gaan accepteren en ook gaan communiceren. Dan is het wellicht nog eerder druk, maar moeten de mensen in staat zijn er toch tijdig te zijn. Want daar zou het in mijn beleving over moeten gaan.
We zorgen ook goed voor de corsomensen |
Daarna dus vanwege de drukte de uitdaging om er bij Keukenhof doorheen te komen. En jawel, juist daar een zogeheten ambulance-inzet vanwege een reanimatie. Natuurlijk gaat dat voor, dus stil staan en afwachten. Het verbeterpuntje van de dag, za'k maar zeggen, zat daarna. De mensen kwamen door de tbv de ambulance geopende hekkenmuur heen. En daar ontstond vervolgens de discussie: Moeten we de mensen eerst weg zien te krijgen en gaan we dan rijden of krijgen we met heel voorzichtig rijden de mensen ook weg. Een beetje de theorie en praktijkdiscussie van vorig jaar. Ging veel beter dan vorig jaar, maar hier dus het verbeterpuntje, zoals gezegd. Hebben we in ieder geval een agendapunt voor het evaluatie-overleg. Zijn er wel meer hoor.
Maar je weet, nadeel en voordeel. Vanwege de vertraging konden we hergroeperen en aaneensloten verder. Corso 2014 reed dan ook behoorlijk aaneensloten door Hillegom. Zoals eerder gezegd, de volgorde "aaneengesloten en op tijd" is bewust zo gekozen. We moeten vooral aaneengesloten zijn en bij voorkeur dan ook op tijd. Ik heb daarvoor wel wat ideeën voor volgend jaar (iets met de tijd doen), gaat ook naar de evaluatietafel.
En het was druk. Kreeg vanuit de stoet continu door dat het zeker minstens net zo druk was als voorheen, wellicht zelfs wat drukker. We houden het dan maar weer op dat Bloemencorso Bollenstreek zo'n miljoen mensen op de been brengt. En hoorden dat het voor Keukenhof een topdag was, volgens mij met aantallen als nooit tevoren op 1 dag, rond de 60.000 bezoekers, da's best veul.
Na Hillegom het diner in het Ford Museum. Dit keer nasi. Oh, alle jaren voorheen ook? En op tijd weg naar Haarlem. Na een (altijd) wat rustige aanloop richting Haarlem daar zelf weer zwart van de mensen. Was zelf voor die tijd even wat wezen wandelen in Haarlem naar mijn laatste kijkplek en zag al veel mensen, ook stoelen neerzetten of gezellig met een clubje wachten op wat komen gaat. En daar dromden het publiek ook steeds meer, tot het moment van binnenkomst.
Eerste praalwagen (winnaar 3e prijs) rijdt Haarlem binnen |
Nog genieten van het staand corso in Haarlem, opbreken, wegwezen en afbouwen (lees slopen). Op weg naar corso 2015, op zaterdag 25 april met als thema 200 jaar Koninkrijk.
1 opmerking:
Goed verhaal en prima verklaring voor alle gebeurtenissen.
Wel jammer dat de organisatie zelf geen sociale media als Twitter en Facebook gebruikt tijdens het corso om communicatie langs de route te voeren.
Nu veel wachtende, ontevreden en verontwaardigde gasten in Lisse die onterecht de schuld bij anderen leggen als het corso is vertraagd en 30 minuten later komt.
Uiteindelijk iedereen tevreden en het corso aan zich voorbij zien trekken.
Zou het (financieel gezien) wel een jaarlijks evenement moeten blijven? Of moet het belang voor ondernemers meer omarmd moeten worden door diezelfde ondernemers (en moeten investeren in het corso zelf)?
Een reactie posten