zondag 4 mei 2014

#corso2014

Het zit er weer op. Hoewel, zondag uiteraard nog de altijd belangrijke corsotentoonstelling in Haarlem op de Grote Markt (en het Spaarne). Maar de werkelijke, hectische, onwijs drukke en super corsozaterdag is achter de rug. En succesvol achter de rug. Aaneengesloten en op tijd kwamen we in Haarlem aan. Helaas was dat na Lisse even wat anders, overigens wel aaneengesloten, doch vertraagd. Ingehaald tijdens de avondpauze dus wel op tijd op het eindpunt.

Het was zoals gezegd een superdag. Wanneer we weer zouden kunnen bestellen (ik zeg wel eens dat ik dat kan en doe, gelet op het resultaat de afgelopen jaren, maar ...), dan zouden we het precies zo bestellen als het zaterdag was. Zonnig, droog, weinig wind (niet altijd) en voor mens en bloem ideale temperatuur. Voor de mens had het wellicht warmer gekund, voor de bloem nog frisser, dus uiteindelijk ideaal.
Een van de praalwagens op de boulevard
We starten precies op tijd in Noordwijk, onder wegvlaggen door de ambassadeur van Duitsland, geestelijk gesteund door zijn Amerikaanse college (en de burgemeester van Noordwijk en mijn persoontje (en natuurlijk de mooie bloemenkoningin)). Het was gezellig druk op de boulevard. Sowieso vergeleken met de opening vorig jaar, maar die was op vrijdagavond dan ook in buitengewoon gure omstandigheden. Maar ook vergeleken met de zaterdagochtend in 2013. Vanaf daar ging het prima richting en tot Voorhout. Wat gaten in Noordwijk achter de Boulevard, doch die liepen we snel dicht.
In Voorhout was te merken dat de lijn Haarlem - Leiden er uit lag, want we werden slechts twee keer opgehouden door de wel rijdende (corso)trein Voorhout - Leiden. Toch maar even kijken hoe we dat volgend jaar kunnen doen, want andere jaren was het oponthoud 6 tot 8 maal en dat merk je wel (understatement). Dus we kwamen op tijd en redelijk bij elkaar in Sassenheim aan alwaar je over de hoofden kon lopen (beetje lastig voor de mensen om dan naar de Bernardus te komen om te eten ...). Alom overigens complimenten voor de praalwagens en wat "we" er van hadden weten te maken. En ook voor de bloemen die zich wonderwel goed zijn blijven houden. Zelfs bij de tulpen, het viel nog best wel mee.
Op weg naar Lisse begonnen we ons wat zorgen te maken. Al de gehele dag waarschuwingen op de radio en anderszins dat het verkeer erg druk aan het worden was en veel (aanvoer)wegen druk waren, dicht kwamen te staan en het een uitdaging was om op tijd in de Bollenstreek en bij Keukenhof te komen. We zullen dit maar moeten gaan accepteren en ook gaan communiceren. Dan is het wellicht nog eerder druk, maar moeten de mensen in staat zijn er toch tijdig te zijn. Want daar zou het in mijn beleving over moeten gaan.
We zorgen ook goed voor de corsomensen
In Lisse waten de voorbereidingen prima geweest, ook in alle andere dorpen, waardoor het in vakjargon goed in de hekken stond. Daardoor ging het heel aardig door centrum Lisse heen. Voor het gemeentehuis Lisse een goed gevulde tribune met onder andere de Commissaris van de Koning (CdK) in Zuid Holland Jaap Smit met eega, de ambassadeur van Japan en van Azerbeidzjan en veel bekende Lissers. Omroep MAX maakte weer opnamen van het mooiste evenement van de Bollenstreek en Nederland, welk uitgezonden zal worden op vrijdag 9 mei rond de klok van half zes. Overigens ging ineens het verhaal dat MAX met zijn opnamen de stoet ophield en voor vertraging en gaten zorgde. Nu zat ik toevallig (!) daar op de tribune en kon zien dat dit niet waar was. Men hield goed rekening met het corso en het rustig aan doorrijden. Het was juist een van de deelnemers (ik noem maar even Man en paard: de beatles-wagen) die stopte, zelfs uitstapte en het middelpunt van de belangstelling wilde zijn. Ondanks dringend verzoek. Zal wel een evaluatiepuntje worden ...
Daarna dus vanwege de drukte de uitdaging om er bij Keukenhof doorheen te komen. En jawel, juist daar een zogeheten ambulance-inzet vanwege een reanimatie. Natuurlijk gaat dat voor, dus stil staan en afwachten. Het verbeterpuntje van de dag, za'k maar zeggen, zat daarna. De mensen kwamen door de tbv de ambulance geopende hekkenmuur heen. En daar ontstond vervolgens de discussie: Moeten we de mensen eerst weg zien te krijgen en gaan we dan rijden of krijgen we met heel voorzichtig rijden de mensen ook weg. Een beetje de theorie en praktijkdiscussie van vorig jaar. Ging veel beter dan vorig jaar, maar hier dus het verbeterpuntje, zoals gezegd. Hebben we in ieder geval een agendapunt voor het evaluatie-overleg. Zijn er wel meer hoor.

Maar je weet, nadeel en voordeel. Vanwege de vertraging konden we hergroeperen en aaneensloten verder. Corso 2014 reed dan ook behoorlijk aaneensloten door Hillegom. Zoals eerder gezegd, de volgorde "aaneengesloten en op tijd" is bewust zo gekozen. We moeten vooral aaneengesloten zijn en bij voorkeur dan ook op tijd. Ik heb daarvoor wel wat idee├źn voor volgend jaar (iets met de tijd doen), gaat ook naar de evaluatietafel.
En het was druk. Kreeg vanuit de stoet continu door dat het zeker minstens net zo druk was als voorheen, wellicht zelfs wat drukker. We houden het dan maar weer op dat Bloemencorso Bollenstreek zo'n miljoen mensen op de been brengt. En hoorden dat het voor Keukenhof een topdag was, volgens mij met aantallen als nooit tevoren op 1 dag, rond de 60.000 bezoekers, da's best veul.
Na Hillegom het diner in het Ford Museum. Dit keer nasi. Oh, alle jaren voorheen ook? En op tijd weg naar Haarlem. Na een (altijd) wat rustige aanloop richting Haarlem daar zelf weer zwart van de mensen. Was zelf voor die tijd even wat wezen wandelen in Haarlem naar mijn laatste kijkplek en zag al veel mensen, ook stoelen neerzetten of gezellig met een clubje wachten op wat komen gaat. En daar dromden het publiek ook steeds meer, tot het moment van binnenkomst.
Eerste praalwagen (winnaar 3e prijs) rijdt Haarlem binnen
Toch mooi te zien dat zo'n evenement, vlak na de oorlog met een paar gewone praktisch ingestoken tot praalwagen verklede vrachtauto's, zich ontwikkelt tot dit mooie festijn, voor veel toeristen, maar ook voor veel Bollenstrekers en Haarlemmers. Economisch en maatschappelijk niet meer weg te denken. Dat doen we dan ook maar niet.
Nog genieten van het staand corso in Haarlem, opbreken, wegwezen en afbouwen (lees slopen). Op weg naar corso 2015, op zaterdag 25 april met als thema 200 jaar Koninkrijk.


1 opmerking:

Rob Kamminga zei

Goed verhaal en prima verklaring voor alle gebeurtenissen.
Wel jammer dat de organisatie zelf geen sociale media als Twitter en Facebook gebruikt tijdens het corso om communicatie langs de route te voeren.
Nu veel wachtende, ontevreden en verontwaardigde gasten in Lisse die onterecht de schuld bij anderen leggen als het corso is vertraagd en 30 minuten later komt.
Uiteindelijk iedereen tevreden en het corso aan zich voorbij zien trekken.

Zou het (financieel gezien) wel een jaarlijks evenement moeten blijven? Of moet het belang voor ondernemers meer omarmd moeten worden door diezelfde ondernemers (en moeten investeren in het corso zelf)?